Vietnamkrigen er ingen frigjøring

«Jeg er forbauset over at en stor hendelse som Hue-massakren i 1968, der flere enn 5.000 sivile ble drept av Nord-Vietnam, ikke ble nevnt i historiebøkene. Man burde ha nevnt brutaliteten fra alle sider – ikke bare fra USA. »

«På lik linje med Korea-krigen, var Vietnamkrigen en krig mellom kommunisme og ikke-kommunisme. Den har ikke noe med nasjonal frigjøring å gjøre, fordi Sør-Vietnam på lik linje med Sør-Korea ikke trengte det.»

Slik skriver Nhat Xuan Dinh i Aftenposten den 10. mai 2010. Les artikkelen her.

1 kommentar

Filed under Norsk holdning til Vietnamkrigen

One response to “Vietnamkrigen er ingen frigjøring

  1. Buiba Tung

    Jeg er litt usikkert på over 5000 sivile ble drept i forbindelse med Hue massakren i 1968 (Tet offensiv). Tallet er så stort. Jeg forlot Phucam domkirke ca to timer før Nord vietnamesisk soldater stormet inn i kirken. Ca 300 sivile ble fanget å drepe. Jeg hadde vært de fleste massegraver i Phuthu kommune for å ta bilde. Jeg tror ikke på 5000 sivile men kanskje halvpart.

    bt

Legg igjen en kommentar

