Hvordan jeg begynte å undervise i Vietnamkrigen

Professor Keith Taylor ved Cornell University, USA, forteller her om hvordan han begynte å undervise i Vietnamkrigen.

I januar 1972, ca seks måneder etter at jeg kom hjem fra Vietnam og ble dimittert fra den amerikanske hæren, begynte jeg å studere ved University of Michigan, som spesialiserer seg på vietnamesisk historie. Krigens overveldende nærvær på den tiden var for mye for meg til å trykke inn en akademisk ramme, så jeg fokuserte på antikken, som var en komfortabel flukt fra forvirringen pga. min personlige erfaring av krigen i Vietnam. I senere år, da jeg underviste i vietnamesisk historie var det uunngålig for meg å holde to eller tre forelesninger om Vietnamkrigen. Men jeg grudde meg alltid til det, ettersom det å snakke offentlig om krigen ofte gav meg en kvalm fornemmelse. Det gikk 25 år før jeg begynte å forstå at denne kvalmen kom fra dissonansene mellom tolkningsrammen som jeg hadde fått om krigen og hva jeg følte i mitt hjerte. Denne artikkelen handler om hvordan jeg begynte å undervise om krigen og hvordan mine tanker om krigen endret seg til å bli min egen.

Jeg vil diskutere tre aksiomer i den dominerende tolkningen av Vietnamkrigen som ble dannet av antikrigsbevegelsen på slutten av 1960-tallet og senere tatt opp av lærere ved de fleste skoler og universiteter som grunnlag for å forklare krigen. De tre aksiomene er at

  • det aldri fantes en legitim ikke-kommunistisk regjering i Saigon
  • USA hadde ingen legitim grunn til å bli involvert i vietnamesiske forhold, og at
  • USA ikke kunne ha vunnet krigen under noen omstendigheter.

Det tok meg mange år før jeg fikk frigjøre meg fra disse aksiomene og se på dem som ideologiske rester av antikrigsbevegelsen i stedet for som solid syn støttet av bevis og logikk. Det som gjorde meg i stand til å gjøre dette var at jeg endelig kom til enighet med min egen erfaring.

Les videre om hans diskusjoner av de tre aksiomene og motstanden mot krigen:

Engelsk: How I began to teach about the Vietnam War
Vietnamesisk: Tôi đã bắt đầu giảng dạy về chiến tranh Việt Nam như thế nào

Legg igjen en kommentar

Filed under Militærhistorie

Legg igjen en kommentar

