Forandret mening om Vietnamkrigen

Historieprofessor Tor Egil Førland spurte for noen år siden sekstiåtterne om deres holdninger på 60- og 70-tallet. De fleste av de vel 700 som svarte, var for «Fred i Vietnam», med en gjennomsnitt på 4,62 på en skala fra 1 (helt uenig) til 5 (helt enig). Fred er dermed ukontroversiell, kan man si.

Tor Egil Førland og Trine Rogg Korsvik (red.): 1968, Opprør og motkultur på norsk, Pax 2006, 188 s.

Tor Egil Førland og Trine Rogg Korsvik (red.): 1968, Opprør og motkultur på norsk, Pax 2006, 188 s.

Derfor er det interessant for meg å lese artikkelen til humoristen Yan Friis som ble publisert 8. januar 2013.»Noe av det dummeste jeg vet er folk som gjør et nummer av at de er imot krig», skriver han. I tillegg røper at han har forandret sin mening om Vietnamkrigen. Modig gjort, tatt i betraktning Førlands undersøkelse.

I Vi Menn 8. januar 2013 kan vi lese videre:

Jeg er også opphengt i Vietnamkrigen. Den foregikk da jeg vokste opp, og den preget mitt ungdomskull, musikken vi hørte på, tankene vi tenkte. Det var lett å hate amerikanerne den gang.
Med årene og med økende kunnskap om konflikten i Sydøst-Asia har jeg forandret mening. Man kan si jeg er for Vietnamkrigen, i hvert fall om den hadde fått et annet utløp. Amerikanernes skurkeimage var ikke rettferdig.
Det var skapt av kommunistene i Nord-Vietnam som manipulerte vestlig presse…

For de norske 68-erne var det ikke en hvilken som helst fred de foretrakk. Ifølge den samme undersøkelsen fra Førland støttet de fleste 68-erne «Seier til FNL» (gj.sn. 3,80). FNL var under kontrollen av kommunistene i Nord-Vietnam, og disse var ingen pusekatt.

Kilde:
Tor Egil Førland og Trine Rogg Korsvik (red.): 1968, Opprør og motkultur på norsk, Pax 2006, 188 s.

Legg igjen en kommentar

Filed under Norsk holdning til Vietnamkrigen

Legg igjen en kommentar

