Den nøytrale skoleboken

Pensumbøkene i samfunnsfag i Norge er nyanserte, mener Rød Ungdom ifølge Aftenposten 7. mai 2013. Tvert imot, synes andre ungdomspartier som den liberale tankesmien Civita hentet meningene fra. Senterungdommen mener at bøkene er venstreorienterte. Unge Høyres Paul Joakim Sandøy hevder at «venstresiden har blitt beskrevet slik den ønsker å framstå».

Når det gjelder pensumbøkenes beskrivelser av Vietnamkrigen, deler jeg de borgerlige ungdomspartienes syn. For i lærebøkene leser vi stort sett stemmen fra dem som var imot at USA hjalp sørvietnameserne som kjempet for sitt land – mot kommunistene fra Nord. Eksempelsvis viser lærebøkene følgende skjevheter:

  • Diktaturet i Nord-Vietnam (på samme måte som i Sovjet, Kina og Nord-Korea) er nedtonet
  • Sør-Vietnams friere regime er oversett (selv om Sør-Vietnam ikke var like demokratisk som mange land i Vesten)
  • Ofrene av Nord-Vietnams krigføring er nedtonet

I tillegg til skjevheten langs venstre- og høyreaksen i politikken, har skolebøkene i Norge også en skjevhet som Civitas undersøkelse ikke har avdekket. Det er ubalansen mellom vestens versus restens stemmer. Lærebøkene har et vestlig syn på verdenen. I dette synet er det stort sett vesten som handler, mens resten er passiv. For eksempel kjempet de fleste sørvietnamesiske menn på Sør-Vietnams side, og de var mange ganger flere enn amerikanerne, mens pensumbøkene overfokuserer på amerikanernes handlinger.

Temaet har vært omtalt i flere innlegg i denne bloggen.

Legg igjen en kommentar

Filed under Sør-Vietnam

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s