Samarbeidet med Stasi

«Min onkel har studert politifaget i Øst-Tyskland, og det østtyske politiet er det beste i verden.» Omtrent slik husker jeg at min medelev fortalte meg en gang rundt 1976-77 i Saigon. Han virket stolt, og jeg fikk frysninger på ryggen. Ikke fordi jeg den gangen visste om Stasis brutale overvåking av borgerne som jeg vet nå, men fordi jeg, som mange vietnamesere den gangen, hadde hørt om tyskernes effektivitet og gjennomføringsevne. Og politiets effektivitet i et kommunistisk regime betydde mer undertrykkelse.

Medeleven kom rett fra Nord-Vietnam. Faren hans var blant de mange på seiersherrenes side som flyttet til Sør for å overta de viktigste stillingene i statsapparatet etter «gjenforeningen» i 1975. Sønner og døtre av vinnerne – kommunistene – og taperne – slik som min far, på den antikommunistiske siden, gikk i samme klasse, og det gikk en ideologisk Berlinmur mellom oss.

Hvorfor tapte sørvietnameserne etter en langvarig kamp mot invasjonen fra Nord? Delvis fordi Sør etter min mening ikke klarte å stoppe kommunistenes infiltrasjon i det sørvietnamesiske samfunnet. En giftig infiltrasjon, godt hjulpet av østtyske Stasi.

Erich Mielkes konferanserom i Stasis hovedkvarter - privat foto

Erich Mielkes konferanserom i Stasis hovedkvarter – privat foto

Studier i Stasi-arkivet avslører Stasis betydelige rolle i modernisering av det kommunistiske statspolitiet i Vietnam i perioden 1965-1989. I 1965 reiste nordvietnameserne til Øst-Berlin og hadde møte med Stasi-sjefen Erich Mielke. Møtet resulterte i en årelang teknologi- og kompetanseoverføring fra Stasi til Nord-Vietnam, som ikke bare omfattet avlytting og overvåking av egne borgere, men også å lage falske ID-kort og rekruttering av angivere, rettet mot Sør-Vietnam.

Mens Stasi opphørte i 1989 etter Berlinmurens fall, ble deres overvåkingsmetoder antakelig videreutviklet hos det vietnamesiske sikkerhetspolitiet. Les Human Rights Watchs rapport som ble utgitt i forrige uke om offentlig usikkerhet i dagens Vietnam.

Se: Stasi Aid and the Modernization of the Vietnamese Secret Police

1 kommentar

Filed under Hanoi-regimet

One response to “Samarbeidet med Stasi

  1. Tilbaketråkk: 9. november: Berlinmurens historie | Vietnamkrigen

Legg igjen en kommentar

